Laguna

Spilmateriale:
En dobbeltsidet spilplade
1 Vulkan og 8 øer af plastik
4 træflåder
24 perler i 4 farver
1 sandur

Mål med spillet:
Hver spiller skal bringe et bestemt antal kugler i sin egen farve ind til vulkanen. Disse kugler kan hentes enten på øerne eller på de andre spillers flåde.

Forberedelse:
Spilpladen lægges på bordet og vulkanen og de otte øer sættes på plads i pladen, ved at trykke øerne og vulkanen op fra bunden.
Perlerne fordeles tilfældigt mellem øerne. Der må ikke ligge to ens farvet perler på samme ø.

Spillet begynder:
Hver spiller vælger en farve og får en flåde i den valgte farve.

Flådernes startposition.
Den yngste spiller vælger en ø og placere flåden så en af siderne røre ved den hvide firkant foran øen., Derefter følger de andre spiller i urets retning.
Flåden kan ikke drejes løbet af spillet, så flåden vil have samme retning gennem hele spillet. Flåden skal dække seks felter.

Sanduret.
Spilleren til højre for den spiller der har tur starter tiden ved at vende sanduret. nu har spilleren 30 sekunder til at udføre sine træk. Så snart sandet er løbet igennem er turen forbi. Uret gives til næste spiller som er den nye tidstager.

Er en spillers tur forbi før sandet er løbet igennem, så får næste spiller den overskydende til samt sin egen tid. Man kan dog max få rest tiden fra en spiller plus et helt sandurs tid til sin rådighed.

Lastning af perler:
Når tiden er startet kan spilleren i tur laste 1, 2 eller 3 perler over på sin flåde. Disse kan bruges til at dække rev og piler, og derefter går spillet i gang.

Der skal altid være mindst 2 perler og der må max være 4 på flåden.

Spillets forløb:
I starten af hver tur, før en spiller begynder at flytte sin flåde, må han kigge under alle perlerne på flåden for at orientere sig om placeringer af rev og pile. Dette sker dog mens tiden løber.

For at kunne flytte sin flåde skal alle rev være dækket af perler. Pile der er synlige tvinger flåden i pilens retning.

Perler flyttes:
Spilleren i tur må flytte rundt på perlerne på flåden, før et træk med flåden foretages.
Skulle et rev eller en pil op under flytning af perlerne så får det straks betydning for flåden. Rev stopper turen straks og resttid går til næste spiller. Pile er med til at bestemme retning på flådens træk.

Selv om flåden er tvundet i en bestem retning af en pil, må spilleren flytte rundt på perlerne på flåden.

Bevægelse af flåden:
En spiller bevæger kun sin egen flåde. Bevægelse skal ske et felt af gangen. Flåden må flyttes vandret eller lodret, og altid kun et felt ad gangen.

NB! Flåden kan ikke drejes.

Man må flytte sin flåde sålænge der er tid tilbage. Man kan ikke flytte ud over brættets kant.

Går flåden på grund på et rev stopper turen straks. (et rev kan se i et af hullerne i flåden.)


Gennem hullerne i flåden kan følgende tre ting ses:

Blåt vand: Fri bane, her er der ingen forhindringer og flåden kan flytte frit.

Rev: Hvis mindst et rev kan ses, så er flåden gået på grund og turen stopper straks. Flåden kan først flyttes i næste tur, og først når revet er dækket af en perle.

Pile: Hvis en eller flere pile kan ses, så er spilleren nødt til at flytte flåden i pilens retning. Er der flere pile i forskellige retninger, så må spilleren selv vælge hvilken af pilene som flåden skal følge. Blokering af andre flåder og øer kan have betydning for hvilke pile som flåden kan flytte.
Er alle pileretninger blokeret, må spilleren frit vælge en anden retning.

Disse tre muligheder har ingen betydning når spillerne starter sin tur og kigger under perlerne, eller når en spiller bytter perler med en anden flåde.

Bytning af perler:
Hvis en spiller flåde ligger side om side med en anden flåde med mindst et felt, så må spilleren i tur vælge om der skal byttes perler og hvilke.
Der må ikke være synlige pile da dette betyder at flåden vil flyde væk.

Man kan bytte så mange perler som man ønsker, men det er i forholdet én til én perle og de byttede perler skal dække de samme huller.

Rev og pile der bliver synlige når der byttes perler har ingen betydning.

Perler til vulkanen:
Når en spiller når ind til vulkanen i midten af brættet, så må der læsses perler op i vulkanen. Man skal her huske at her skal være mindst to perler tilbage på flåden.
Man skal flytte en perle af gangen.

Kommer en pil eller et rev tilsyne så påvirker de flåden straks. Perlen der dækkede for pilen eller revet må dog stadig læsses over i vulkanen.

Spillet ender:
Spillet stopper når en spiller har læsset
I sin egen farve over i vulkanen. Denne spiller har vundet og er Lagunens nye konge.


Kort oversigt over spillet:

Varianter:
Flåder med fem perler:
For at gøre spillet lettere kan man vælge at tillade 5 perler på flåderne i stedet for 4 perler. Dette gør det lettere at komme rundt og er en gød måde for uerfarne spillere at lære spillet på.

Fordeling af perler på øerne.
Når spillerne har placeret deres flåder ved øerne, placere hver spiller en perle af gangen på øerne indtil alle perler er placeret. Det gælder stadig at der ikke må være to ens perler på samme ø.

Uden sandur.
I spillet uden sandur er det helt andre ting man skal fokucere på.
Der spilles med følgende regelændriner:
Man kan ikke flytte rund på sine perler i løbet af turen. Den måde perlerne placeres på i turens start ligger fast, og spilleren må flytte flåden indtil et den går på grund på et rev.

Solitærspil:
Målet er at bruge så få flytninger af perler på flåden. Man bestemmer selv hvor mange perler man ønsker at aflæsse i vulkanen før spiller er slut.


Designer: Bernhard Weber
Grafik: Franz Vohwinkel
Forlag: Queen Games
År: 2000.
Oversat: Annemette Wolff.